Η εικόνα της αγοράς διεθνώς
Η αξία της τουριστικής αγοράς διεθνώς υπολογίζεται για το 2012 σε 27,1 δισεκατομμύρια δολάρια (τιμές τελικών χρηστών). Η αγορά της Βόρειας Αμερικής είναι η μεγαλύτερη, διαθέτοντας το 40% της συνολικής αγοράς, ακολουθoύμενη από την Ευρώπη με 26% και την Ασία/ Ωκεανία με 24%. Στις χώρες ΜΕΝΑ (της αραβικής Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής) η αξία της τουριστικής αγοράς υπολογίζεται στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ, ενώ η τουριστική αγορά της Κεντρικής/Νότιας Αμερικής, κυρίως οδηγούμενη από τη Βραζιλία, διαθέτει περίπου το 3% της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς.
Το 2012 κατασκευάστηκαν περίπου 353.000 νέα δωμάτια και 573.000 ανακαινίστηκαν, σε σύνολο 926.000 δωματίων.
Σήμερα, οι ασιατικές χώρες παρουσιάζουν τους ταχύτερους ρυθμούς ανάπτυξης στον κόσμο, με την κατασκευή 380.000 καινούργιων δωματίων υπό κατασκευή.
Σύμφωνα με ειδικούς του κλάδου, περίπου το 39% αυτής της αγοράς αφορά ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων. Ειδικότερα, στην Ευρώπη τα ξενοδοχεία πολυτελείας αντιπροσωπεύουν το 40%, ενώ στη Μέση Ανατολή και την Αφρική καλύπτουν το 43% της αγοράς. Οι χώρες Ειρηνικού/Ασίας ακολουθούν με 35%. Υπάρχουν διάφορες αλυσίδες ξενοδοχείων που έχουν αποφασίσει να συνεργαστούν με τον κόσμο μόδας (π.χ. Armani, Versace, Missoni, Moschino, Ferragamo… ). Αυτή είναι μια καινοτόμος προσέγγιση της τελευταίας δεκαετίας, που διαδίδεται με γρήγορους ρυθμούς σε όλο τον κόσμο.
Η Ασία «προχωρά» πιο γρήγορα
Η τουριστική αγορά παρουσίασε ανάπτυξη τα τελευταία δυο χρόνια στην Ασία. Οι αφίξεις τουριστών αυξήθηκαν κατά 4% και ο αριθμός νέων δωματίων (συμπεριλαμβανομένων των καινούργιων και των ανακαινισμένων) ενισχύθηκε επίσης κατά 5%. Αυτή η αύξηση προέρχεται κυρίως από την Κίνα και τις χώρες της Ασίας και του Ειρηνικού, που παρουσίασαν αύξηση κατά μέσο όρο 10,2% σε διαθέσιμα δωμάτια.
Τα διαθέσιμα δωμάτια αυξήθηκαν σε Ευρώπη και Νότια Αμερική κατά 1,5%.
Σε Κεντρική/Νότια Αμερική και Αφρική/Μέση Ανατολή τα διαθέσιμα δωμάτια αυξήθηκαν περίπου κατά 5%.
Οι μεγαλύτερες αλυσίδες ξενοδοχείων στον κόσμο που διαθέτουν συνολικά 4,4 εκατομμύρια δωμάτια (περίπου 33% του παγκόσμιου αποθέματος δωματίων), παρουσίασαν μέτρια αύξηση κατά 1,7% στον αριθμό δωματίων. Μερικοί επιχειρηματίες μικρότερου βεληνεκούς, ειδικά από την Ασία, αναπτύσσονται πιο γρήγορα και αναρριχώνται σε κορυφαίες θέσεις. Στην κατηγορία αυτή συγκαταλέγονται τα κινεζικά εγχώρια ξενοδοχεία (Motel 168), που ανέβηκαν από τη 13η στην 9η θέση μέσα σε μόλις δυο χρόνια, από τα 93 χιλιάδες δωμάτια, στα 176 χιλιάδες δωμάτια. Όσον αφορά την αγορά επίπλων, η συνολική αξία κατανάλωσης αυξήθηκε κατά 3,9% μέσα σε δυο χρόνια.
Οι μεγάλες αλυσίδες ξενοδοχείων
Εξετάζοντας τις κορυφαίες 300 αλυσίδες ξενοδοχείων (που ταξινομούνται με βάση τον αριθμό των δωματίων που διαθέτουν), 137 από αυτές ή το 46% του συνόλου βρίσκεται στη Βόρεια Αμερική (κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες), ενώ η Ευρώπη έρχεται δεύτερη με 88 αλυσίδες (κυρίως στην Ισπανία και το Ηνωμένο Βασίλειο). Η Κίνα και το Χονγκ Κογκ αποτελούν πρόσφορο έδαφος για τη γρήγορη ανάπτυξη ενός αυξανόμενου αριθμού επιχειρηματικών ομάδων.IHG, Hilton, Marriott και Wyndham είναι οι μεγαλύτερες αλυσίδες ξενοδοχείων διεθνώς, που διαχειρίζονται πάνω από 600.000 δωμάτια η κάθε μία.
Ανταγωνισμός και άλλοι «παίκτες» της αγοράς
Το μερίδιο των σημαντικών «παικτών» δεν υπερβαίνει το 2% της παγκόσμιας αγοράς. Εντούτοις, υπάρχουν τεράστιες διαφορές ανά περιοχή. Η Ευρώπη είναι ένα παράδειγμα κατακερματισμού της αγοράς, ενώ η Μέση Ανατολή παρουσιάζει υψηλή συγκέντρωση, με λιγότερο από 5 «παίκτες» να ελέγχουν το μεγαλύτερο ποσοστό της τουριστικής βιομηχανίας.
Επίσης, αναμένεται μια τάση συγκέντρωσης τα ερχόμενα χρόνια, λόγω του ότι στην τουριστική βιομηχανία οι μεγάλοι «παίκτες» και οι αλυσίδες αυξάνουν τα μερίδια αγοράς τους, ενώ παρατηρείται και μια προοδευτική αύξηση της ζήτησης υπηρεσιών "με το κλειδί στο χέρι". Οι επιχειρήσεις που προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες, πιθανότατα να παρουσιάσουν καλύτερα αποτελέσματα τα ερχόμενα χρόνια.
Αξίζει για να σημειώσουμε την τεράστια ανάπτυξη που παρουσίασαν οι κινεζικές επιχειρήσεις, που σε λιγότερο από πέντε χρόνια μπήκαν στην πεντάδα με τους ισχυρότερους «παίκτες» διεθνώς, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα εντυπωσιακή ανάπτυξη και στην εγχώρια αγορά.
Η αλυσίδα Depa International με έδρα το Dubai, συγκαταλέγεται στις κορυφαίες αλυσίδες ξενοδοχείων διεθνώς. Διαθέτει ξενοδοχεία στο Μιλάνο, το Κάιρο και το Αμπού Ντάμπι. Το 2012 οι εισπράξεις της αυξήθηκαν κατά 12% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.
.
Στο Ηνωμένο Βασίλειο, μια εταιρία ηγέτης στην ανακαίνιση-αποκατάσταση εσωτερικών χώρων, η Ibex Interior, έκλεισε το 2012. Στον αντίποδα, η Havelock Contract παρουσίασε αύξηση πωλήσεων το 2012 κατά 20%.
Η αυστριακή Voeglauer είναι μια επιτυχημένη επιχείρηση στον τομέα των συμβάσεων (ειδικός κατασκευαστής επίπλων για ξενοδοχεία). Παρουσιάζοντας ετησίως διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, η επιχείρηση διπλασίασε τις πωλήσεις της μέσα σε πέντε χρόνια. Το 2012 οι συμβάσεις της Poltrona Frau Group αυξήθηκαν κατά 6,6%.
Οι αλυσίδες καταστημάτων εξακολουθούν ν’ αναπτύσσονται στην Κίνα
Η Κίνα αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά για τη σύναψη επιχειρηματικών συμβάσεων. Ένας μεγάλος αριθμός ξενοδοχειακών αλυσίδων σχεδιάζει την επέκτασή του στην Κίνα, ανοίγοντας ξενοδοχεία, όχι μόνο στις μεγάλες πόλεις, αλλά και σε μικρότερες.
Η αξία της τουριστικής αγοράς στην Κίνα υπολογίζεται περίπου σε 5,5 δις. αμερικανικά δολάρια, και η αγορά επίπλου απαρτίζεται κυρίως από κρεβάτια (20%), είδη μπάνιου(15%), φωτιστικά (9%) και στρώματα (7%).
Το γκρουπ IHG, το οποίο επί του παρόντος διαχειρίζεται 164 κτίρια στην Κίνα, περιλαμβάνει στο πλάνο ανάπτυξής του,142 ξενοδοχεία. Πρόκειται για το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πλάνο στην Κίνα και το ¼ του αναπτυξιακού πλάνου του γκρουπ διεθνώς.
Η αλυσίδα Hilton θα διαθέτει στην Κίνα το 2014 100 ξενοδοχεία, δηλαδή τετραπλάσια από αυτά που διαθέτει σήμερα στη χώρα. Με την υλοποίηση αυτών των αναπτυξιακών κινήσεων, η Κίνα θα αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά του Hilton μετά της Ηνωμένες Πολιτείες.
Με 70 ξενοδοχεία στην Κίνα σήμερα, η αλυσίδα Starwood προγραμματίζει την κατασκευή και άλλων 90 στη χώρα. Παρά το ότι η αγορά ξενοδοχείων πολυτελείας στην Κίνα έχει κορεστεί, η αλυσίδα Starwood αντεπιτίθεται, αναπτύσσοντας μια καινούργια υποαγορά (niche market), ειδικών υπηρεσιών, απευθυνόμενη σε μοντέρνους τουρίστες με συγκεκριμένο life-style.
H Starwood, η οποία λειτουργεί εδώ και χρόνια ξενοδοχεία τέτοιου στυλ με το brand name «Aloft», λειτούργησε τα «Aloft» στην Κίνα στο τέλος του 2009.
Στην καρδιά των πόλεων και των εμπορικών κέντρων τα «Beijing Aloft» είναι τα πρώτα του είδους στην Ασία και εκτός Βόρειας Αμερικής. Υπήρχαν 5 ξενοδοχεία με το brand name «Aloft» το 2012. Σε σύγκριση με τις αλυσίδες Sheraton και Westin, τα Aloft προσφέρουν χαμηλότερη τιμή δωματίου τη βραδιά.