Γ. Τσιρίκας: Η ελληνική αγορά MDF προσδοκά σταδιακή ανάκαμψη με νέα οικονομικά προϊόντα

Με συγκρατημένη αισιοδοξία ατενίζει το μέλλον η ελληνική αγορά MDF, παρά την άσχημη πορεία των επιχειρήσεων του κλάδου τα τελευταία χρόνια, που ήρθε ως αποτέλεσμα της διεθνούς και εγχώριας οικονομικής κρίσης, υποστηρίζει ο κ. Τσιρίκας, στο πλαίσιο της συνέντευξης που παραχώρησε στο περιοδικό μας. Οι επιχειρηματίες προσαρμόζονται. στα καινούργια ζητούμενα της αγοράς, προσαρμόζοντας την παραγωγή στα σημερινά δεδομένα, προσφέροντας παράλληλα στους καταναλωτές πλουσιότερη γκάμα προϊόντων, οικονομικότερες λύσεις, διατηρώντας κατά το δυνατό σταθερή και την ποιότητα. Όσο για την AlfaWoodΠΙΝΔΟΣ, τον μεγαλύτερο παραγωγό MDF στην ελληνική αγορά, αν και επλήγη σοβαρά από την άσχημη οικονομική συγκυρία, παραμένει ηγέτης στον κλάδο, φροντίζοντας ωστόσο, ακολουθώντας μια προσεκτικά σχεδιασμένη στρατηγική, να ενισχύει την παρουσία της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Ερώτηση: Κύριε Τσιρίκα, σε τι ποσοστό διαμορφώνεται το μερίδιο αγοράς προϊόντων MDF στο σύνολο της ελληνικής αγοράς ξύλου και ποιες εταιρίες διαθέτουν ηγετική παρουσία στο χώρο;

Απάντηση: Στο σύνολο της ελληνικής αγοράς επιφανειών ξύλου  των 400.000 μ3 περίπου για  το 2013, η κατανάλωση προϊόντων mdf κυμάνθηκε στα 100-110.000 μ3, που αντιστοιχεί σε μερίδιο αγοράς 35%. Το μερίδιο αυτό την προηγούμενη διετία διαμορφωνόταν στο 40-50% και το 2010  στο 60%. Η σημαντική αυτή πτώση του μεριδίου αγοράς των προϊόντων MDF στη συνολική  ελληνική αγορά επιφανειών ξύλου είχε άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην πορεία όλων επιχειρήσεων του κλάδου που δραστηριοποιούνται στο MDF. Την ηγετική παρουσία στο χώρο την διατηρούν οι ,AlfaWood ΠΙΝΔΟΣ και ακολουθούν οι υπόλοιποι εισαγωγείς.

Ερώτηση: Δώστε μας μια εικόνα για την  πορεία της ευρωπαϊκής αγοράς προϊόντων MDF το 2013.

Απάντηση: Η κατάσταση την προηγούμενη χρονιά στην Ευρώπη δεν ήταν τόσο δραματική όπως στην Ελλάδα. Συνολικά στην Ευρώπη οι πωλήσεις σε προϊόντα MDF παρουσίασαν  μια πτώση της  τάξης του 4% με την Ν.Ευρώπη (Ισπανία, Πορτογαλία, Ιταλία, Ελλάδα) να χάνει 12%. Εντούτοις, και η  συνολική ευρωπαϊκή παραγωγή (MDF) παρουσίασε μείωση της τάξεως του -3% το 2013 (με βάση τα στοιχεία μέχρι και το Νοέμβριο της προηγούμενης χρονιάς). Η συνολική ευρωπαϊκή παραγωγή (εκτός Τουρκίας) την τελευταία διετία έχει παρουσιάσει υστέρηση που φθάνει στο -9% (-1.500.000 μ3). Η αρνητική αυτή εξέλιξη οφείλεται, μεταξύ άλλων, στη διακοπή λειτουργίας ορισμένων γραμμών παραγωγής, στη μείωση παραγωγής στην οποία προχώρησαν πολλές μεγάλες βιομηχανίες, κατά συνέπεια και στην έλλειψη πρώτων υλών, όπως επίσης και στη μειωμένη ζήτηση που προέκυψε οφείλεται κυρίως  στην  διεθνή οικονομική κρίση των τελευταίων 5 ετών.

Ερώτηση: Πώς βλέπετε να εξελίσσεται η ζήτηση προϊόντων MDF στη χώρα μας και ποιες εταιρίες κατέχουν τα μεγαλύτερα μερίδια αγοράς;

Απάντηση: Όπως προανέφερα, η πτώση της ζήτησης για προϊόντα MDF είναι δραματική. Η δραστικά πλέον μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών έχει στρέψει το ενδιαφέρον τους σε πιο οικονομικά προϊόντα (π.χ. νοβοπάν, μελαμίνες κ.α ).Το επενδεδυμένο MDF που κατείχε και το μεγαλύτερο μερίδιο στην κατανάλωση, υποχώρησε σωρευτικά τα τελευταία τρία χρόνια περίπου κατά 60%. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, ορισμένες επιχειρήσεις να οδηγηθούν σε παύση λειτουργίας, άλλες να υπολειτουργούν και κάποιες να προσπαθούν να επιβιώσουν, μειώνοντας αισθητά τα κέρδη (τις περισσότερες φόρες πουλούν και με ζημία).

Η συνολική ζήτηση στην εγχώρια αγορά το προηγούμενο έτος κυμάνθηκε στα 135.000 μ3. Η πτώση σε σχέση με το 2011 ήταν της τάξης του 25% και φέτος προβλέπεται να κλείσει και πάλι με υποχώρηση, αυτή τη φορά της τάξης του 27%. Όσον αφορά στα μερίδια αγοράς, το μεγαλύτερο κατέχει η εγχώρια παραγωγή AlfaWood Pindos, της οποίας το προϊόν πληρεί όλες τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές ποιότητας, εξασφαλίζοντας την αποδοχή και άλλων μεγάλων αγορών, όπως της Ιταλίας και της  Γερμανίας, που είναι παγκόσμιοι ηγέτες στη βιομηχανία ξύλου. Η  ελληνική παραγωγή της AlfaWood Pindos έκλεισε το 2012 στα 79.000μ3, εκ των όποιων το 70% διατέθηκε στην ελληνική αγορά και το υπόλοιπο στο εξωτερικό(MDF επεξεργασμένο και μη). Το 2013 η ελληνική παραγωγή MDF αναμένεται να κλείσει στα επίπεδα του 2009, περίπου στα 50.000 μ3, σημειώνοντας υποχώρηση κατά 37%. Και το 2013 η αναλογία πωλήσεων  προς την εσωτερική αγορά και  το εξωτερικό ήταν ανάλογη μ αυτήν του 2012. 

Ερώτηση: Δεδομένου ότι είστε άριστος γνώστης της αγοράς, πώς βλέπετε να διαμορφώνεται το μέλλον της αγοράς MDF τόσο στη χώρα μας όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο;

Απάντηση: Το τελευταίο τετράμηνο του 2013 παρατηρήθηκε  μια σχετική ανάσχεση στο ρυθμό πτώσης στην ελληνική αγορά των προϊόντων MDF.Οι παραγωγοί επίπλου έχουν προσαρμοστεί πλέον στα νέα δεδομένα και προσφέρουν προϊόντα που βασίζονται σε μια πιο λελογισμένη χρήση των υλικών παραγωγής. Προχωρούν  σε συνδυασμούς προϊόντων, εμπλουτίζοντας με αυτό τον τρόπο την προσφερόμενη γκάμα προϊόντων προς τους πελάτες, κι επιπλέον προωθούν οικονομικότερες λύσεις στο αγοραστικό κοινό, προσαρμοζόμενοι στη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, φροντίζοντας παράλληλα να διατηρούν τη μέγιστη δυνατή ποιότητα.

Το μέλλον του MDF στην ελληνική αγορά, δεν μπορεί, παρά να είναι συνυφασμένο μ’ εκείνο των ευρωπαϊκών  χωρών, δηλαδή σε μια σχέση   1,2%¨–όσον αφορά το ποσοστό κατανάλωσης/κάτοικο- στο σύνολο του πληθυσμού μιας χώρας. Στα 10 εκατ. κατοίκους η κατανάλωση θα πρέπει να κυμαίνεται περίπου στα 120.000 μ3. Είναι ο δείκτης που  αντανακλά και  την πραγματική αγοραστική δύναμη της κάθε κοινωνίας.

Πριν το 2009 ο δείκτης αυτός είχε αγγίξει το 2% που ήταν  υπερβολικός σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, εάν λάβουμε υπόψη μας, ότι η Ελλάδα δεν είχε μεγάλες μονάδες παραγωγής επίπλου, ώστε να εξάγει έπιπλα όπως η γειτονική Ιταλία. Η ελληνική παραγωγή MDF είναι προσαρμοσμένη στην κάλυψη αυτών των αναγκών, αν και δέχεται μεγάλες πιέσεις από τα μεγάλα συγκροτήματα το κλάδου, κυρίως από τη Γερμανία και σε λίγο  θα δέχεται και από την Τουρκία.

Ερώτηση: Πιστεύετε ότι οι Έλληνες καταναλωτές στηρίζουν τα εγχώρια προϊόντα;

Απάντηση: Η ελληνική παραγωγή MDF  έχει την στήριξη του Έλληνα καταναλωτή και αυτό είναι το πιο θετικό στοιχείο για το μέλλον του ελληνικού προϊόντος. Όσα περισσότερα εισαγόμενα προϊόντα αγοράζει ο Έλληνας καταναλωτής, τόσο πιο γρήγορα ανοίγει τον λάκκο για να πέσει μέσα, με αποτέλεσμα να εξαρτάται πάντα από έξωθεν βοήθεια, με ότι αυτό μπορεί να συνεπάγεται. Όσο περισσότερο στηρίζει τα ελληνικά προϊόντα, τόσο περισσότερο ενισχύει την ανεξαρτησία του και την περηφάνια του.

Ερώτηση: Ποια  είναι η πορεία της AlfaWood σήμερα και τι περιλαμβάνει ο σχεδιασμός ανάπτυξής της στο μέλλον;

Απάντηση: Η AlfaWood κατέχει την πρώτη θέση από πλευράς δραστηριότητας τα τελευταία χρόνια μεταξύ των εταιριών στον κλάδο του ξύλου. Όλες της οι επιλογές ήταν και είναι στρατηγικής σημασίας, με στόχ&omic